Uit het feit dat psalm 2 maar liefst 15 keer wordt geciteerd in het nieuwe testament kunnen we zonder meer concluderen, dat deze psalm erg belangrijk is.
De psalm laat ons zien hoe God denkt over het voornemen van de volken, wat de motieven zijn van die volken en hoe belachelijk hun voornemen is.
De psalm laat ook duidelijk zien dat God koning is over Sion, het laat het plan zien van God om Zijn Zoon naar de aarde te sturen ter verlossing. Hij is de sleutel tot behoud. De volken worden opgeroepen Hem te volgen. De oproep is niet vrijblijvend, want zeer licht ontbrandt zijn toorn.
De psalm laat ook duidelijk zien dat God koning is over Sion, het laat het plan zien van God om Zijn Zoon naar de aarde te sturen ter verlossing. Hij is de sleutel tot behoud. De volken worden opgeroepen Hem te volgen. De oproep is niet vrijblijvend, want zeer licht ontbrandt zijn toorn.
Maar voor de gelovigen is er de zalige hoop bij hem te schuilen.
De centrale boodschap is dat God regeert, Hij alleen.
De centrale boodschap is dat God regeert, Hij alleen.
Het Goddelijk waarom?
“Waarom woeden de heidenvolken en bedenken de volken wat zonder inhoud is?”
“Waarom woeden de heidenvolken en bedenken de volken wat zonder inhoud is?”
De psalm begint met een vraag: Waarom? Nu is het meestal zo, dat wij naar God toe beginnen met vragen te stellen. Waarom doet u dit, waarom doet u dat niet? Ziet U het wel? Hoort U het wel?
Maar hier zijn de rollen omgedraaid. God is koning, Hij stelt de vragen en niet andersom.
In eerste instantie Israël
Toen deze psalm werd gedicht, betrof de situatietekening allereerst Israël. Vers twee kan ook vertaald worden met: De koningen van het land. De gezalfde kan dan in eerste instantie betrekking hebben op David, de gezalfde van de HEERE.
En verder in de geschiedenis kunnen we herhalingen zien, bij latere koningen, die godvrezend waren, en vervolgens belaagd werden door vijanden.
Toen deze psalm werd gedicht, betrof de situatietekening allereerst Israël. Vers twee kan ook vertaald worden met: De koningen van het land. De gezalfde kan dan in eerste instantie betrekking hebben op David, de gezalfde van de HEERE.
En verder in de geschiedenis kunnen we herhalingen zien, bij latere koningen, die godvrezend waren, en vervolgens belaagd werden door vijanden.
Maar uiteindelijk gaat het om de Gezalfde met een hoofdletter, de Messias, de beloofde Zoon van Israël, de Koning van Israël, de Zoon van God.
Geef je opmerking